Γιατί κάθε σχολείο χρειάζεται μια βιβλιοθήκη

Το παράδειγμα του 87ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης

Η πρόσφατη δημιουργία και ανακαίνιση της νέας μας βιβλιοθήκης στο 87ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης αποτελεί μια σημαντική στιγμή για το σχολείο και την κοινότητά μας.

Τα εγκαίνια δεν ήταν απλώς μια τυπική τελετή, αλλά ήταν η αφετηρία ενός χώρου που υπόσχεται να καλλιεργήσει τη φαντασία, τη γνώση, την αξία της φιλαναγνωσίας για τα παιδιά στην ψηφιακή εποχή, και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών/τριών μας. Η χαρά των παιδιών μας, όταν αντίκρισαν τα ράφια γεμάτα βιβλία, και η ανυπομονησία τους να διαλέξουν ιστορίες για να διαβάσουν, επιβεβαιώνουν τη βαθιά ανάγκη για έναν τέτοιο χώρο.

Ως εκπαιδευτικοί βιώνουμε καθημερινά τη δύναμη της ανάγνωσης μέσα στην τάξη. Υπάρχουν στιγμές όπου ένα παιδί, κρατώντας στα χέρια του ένα βιβλίο, βυθίζεται στον κόσμο του και «χάνεται» για λίγα λεπτά από την πραγματικότητα. Αυτές οι στιγμές συγκέντρωσης, ηρεμίας και προσωπικής ανακάλυψης είναι ανεκτίμητες. Η σχολική βιβλιοθήκη, σε αυτό το πλαίσιο, γίνεται χώρος ισότητας και ένταξης, δίνοντας σε κάθε παιδί την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με βιβλία, ακόμη κι αν στο σπίτι για κάποια παιδιά δεν υπάρχει πρόσβαση σε αυτά.

Πέρα όμως από την πρόσβαση, οι σχολικές βιβλιοθήκες λειτουργούν ως εργαστήρια δημιουργικότητας. Τα παιδιά δεν περιορίζονται μόνο στο να διαβάζουν αλλά εμπνέονται, γράφουν, συνεργάζονται και ανακαλύπτουν νέες ιδέες. Έρευνες δείχνουν ότι η ύπαρξη οργανωμένης σχολικής βιβλιοθήκης συνδέεται με βελτιωμένες σχολικές επιδόσεις και υψηλότερα επίπεδα κατανόησης κειμένου. Επιπλέον, οι βιβλιοθήκες δημιουργούν κοινότητες μάθησης, όπου η ανάγνωση συνδέεται με την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη συνεργασία.

Στη σημερινή εποχή, όπου η οθόνη κυριαρχεί στην καθημερινότητα των παιδιών, η ανάγκη για φιλαναγνωσία είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Η ανάγνωση βιβλίων ενισχύει την κριτική σκέψη, την ικανότητα συγκέντρωσης και την ενσυναίσθηση. Δεν είναι απλώς μια ψυχαγωγική δραστηριότητα, αλλά μια δεξιότητα ζωής που θα συνοδεύει τους μαθητές και μαθήτριες σε κάθε τους βήμα.

Η νέα βιβλιοθήκη του 87ου Δημοτικού είναι κάτι περισσότερο από μια αίθουσα με βιβλία, είναι μια παρακαταθήκη. Αποτελεί υπενθύμιση, ότι το σχολείο δεν περιορίζεται στη μετάδοση γνώσεων, αλλά οφείλει να καλλιεργεί πολίτες με φαντασία και δημιουργικότητα. Για να καρποφορήσει όμως μια τέτοια προσπάθεια, χρειάζεται η στήριξη όλων, των εκπαιδευτικών, των γονέων και των τοπικών φορέων. Μόνο έτσι η φιλαναγνωσία θα γίνει βίωμα και αξία διαχρονική.

Η νέα βιβλιοθήκη του 87ου Δημοτικού αποτελεί υπενθύμιση ότι το σχολείο δεν περιορίζεται στη μετάδοση γνώσεων, αλλά οφείλει να καλλιεργεί πολίτες με φαντασία και δημιουργικότητα.

Θα ήταν, ωστόσο, παράλειψη να μην αναφερθούμε στην έμπρακτη στήριξη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, καθώς και όλων των γονέων του σχολείου μας, οι οποίοι στέκονται αρωγοί σε κάθε μας προσπάθεια. Η συμβολή τους υπήρξε καθοριστική για την πραγματοποίηση του οράματος μιας ζωντανής βιβλιοθήκης, που ανήκει σε όλα τα παιδιά και ενδυναμώνει τον δεσμό σχολείου–οικογένειας.

Καλούμαστε, λοιπόν, να στηρίξουμε και να επεκτείνουμε τέτοιες πρωτοβουλίες ευαισθητοποιώντας τους μικρούς αναγνώστες στην αξία του βιβλίου. Κάθε βιβλιοθήκη σε ένα σχολείο είναι επένδυση στο μέλλον της κοινωνίας μας, γιατί κάθε παιδί αξίζει να έχει έναν χώρο όπου το βιβλίο γίνεται φίλος, καθρέφτης και πηγή έμπνευσης.

Η Χριστίνα Ξιάρχου είναι Διευθύντρια του 87ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης.