Ιππότες της ασφάλτου

Η Λέσχη Κλασικού Αυτοκινήτου Μακεδονίας προστατεύει εδώ και τριάντα χρόνια την ιστορία των 4 τροχών

Ανάμεσα σε περίπτερα υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, ο επισκέπτης της φετινής ΔΕΘ μπορούσε να κάνει ένα ταξίδι στο παρελθόν. Στο περίπτερο 9 συναντήσαμε τη Λέσχη Κλασικού Αυτοκινήτου Μακεδονίας (ΛΕΚΑΜ) και γνωρίσαμε ανθρώπους που με μεράκι, ρομαντισμό και προσωπική δουλειά κρατούν ζωντανή τη μνήμη της αυτοκίνησης.

Η λέσχη ιδρύθηκε το 1995 στη Θεσσαλονίκη. «Σήμερα είμαστε η δεύτερη μεγαλύτερη στην Ελλάδα, με πάνω από 1.000 μέλη και περισσότερα από 2.000 οχήματα», λέει ο πρόεδρος της ΛΕΚΑΜ, Νίκος Παπαδόπουλος. Κάθε Τετάρτη βράδυ, στα γραφεία της λέσχης στην Κηφισιά, τα μέλη συναντιούνται για να σχεδιάσουν εκδηλώσεις, συμμετοχές σε αγώνες ακριβείας και εκθέσεις.

Morgan Αero Super Sports: Το αμάξι του Μεγάλου Κράχ

Aπό τα πιο σπάνια αυτοκίνητα που είδαμε κατασκευάστηκε σχεδόν έναν αιώνα πριν: ένα κομψό, μαύρο αγωνιστικό Morgan. Ιδιοκτήτης του είναι ο Μάριος Εκκλησιάρχος, πρώην ραλλίστας.

«Το αγόρασα το ’99 από την Ελβετία. Είμαι ο τρίτος ιδιοκτήτης του. Βγήκε την εποχή του Μεγάλου Κραχ του 1929 στη Βρετανία, και πρώτος ιδιοκτήτης του ήταν ένας ραλίστας που έτρεχε σε αγώνες. Λόγω της οικονομικής κρίσης, πολλά έμειναν απούλητα, ένα από αυτά είναι σήμερα στην κατοχή μου».

Το τρίτροχο Morgan είναι χειροποίητο και η τελική του ξεπερνά τα 120 χλμ./ώρα. «Έχω τρέξει με αυτό το αμάξι σε αγώνες και έχω λάβει διάκριση» λέει ο ιδιοκτήτης του.

To Morgan Aero Super Sports τριών τροχών αντιπροσώπευε την τεχνολογική καινοτομία και το πνεύμα της αυτοκίνησης του Μεσοπολέμου.
Messerschmitt 1957: «Το cockpit του λαού»

Λίγο πιο δίπλα, ένα γερμανικό τρίκυκλο Messerschmitt ξεχωρίζει για τις μικροσκοπικές διαστάσεις και το cockpit που θυμίζει αεροπλάνο. Το σχεδίασε ο μηχανικός αεροσκαφών Fritz Fend στο εργοστάσιο της Messerschmitt.

Με κινητήρα μοτοσυκλέτας, λανσαρίστηκε και στην Ελλάδα ως «φτηνό αυτοκίνητο του λαού». Η σημερινή ανακατασκευή του είναι έργο τέχνης—ακόμη και το εσωτερικό είναι επενδυμένο με φιδίσιες λεπτομέρειες, όπως ακριβώς έβγαινε από το εργοστάσιο τη δεκαετία του ’50.

Messerschmitt, μοντέλο του 1957: Το αυτοκίνητο του λαού.
Auto Union 1960: Τα 4 δαχτυλίδια

Ένα γαλανόλευκο Auto Union, προπομπού της Audi, από το 1960 φέρει το ιστορικό σήμα με τα τέσσερα δαχτυλίδια. Ένα αυτοκίνητο-γέφυρα ανάμεσα σε δύο εποχές, που θυμίζει ότι η ιστορία της αυτοκίνησης γράφεται και μέσα από τις λεπτομέρειες των σημάτων.

Το γαλανόλευκο Auto Union με το εμβληματικό σήμα των τεσσάρων δαχτυλιδιών, που θυμίζει τη μεγάλη αγωνιστική κληρονομιά της προδρόμου της σύγχρονης Audi.
Το «αμάξι του Mr. Bean» – Mini του 1976

Το μικρό Mini του 1976 είναι το προσωπικό καμάρι του κ. Παπαδόπουλου. «Το αγόρασα από τους γείτονές μου σχεδόν διαλυμένο», μας λέει. «Το έκανα όλο από την αρχή. Είναι το κλασικό αγγλικό Mini των 1.000 κυβικών, που όλοι θυμούνται από τους αγώνες και τον Mr. Bean».

Πώς γεννήθηκε το πάθος του για τα κλασικά αυτοκίνητα; «Όλα ξεκίνησαν από μια παλιά οικογενειακή Mercedes 115, με την οποία είμαι συναισθηματικά δεμένος. Σε αυτό το αυτοκίνητο πέρασα τα παιδικά μου χρόνια, με αυτό έμαθα να οδηγώ. Την αναπαλαίωσα και την κράτησα. Μέσα σε αυτή τη διαδρομή γνώρισα τους ανθρώπους της ΛΕΚΑΜ,  που με βοήθησαν και έμαθα πολλά για το παλιό αυτοκίνητο».

To «Μini του Mr. Bean»: Ο Νίκος Παπαδόπουλος το είχε αγοράσει σχεδόν διαλυμμένο και το ανακατασκεύασε.
Mercedes 170V: Όπως βγήκε από το εργοστάσιο

Η ΛΕΚΑΜ φιλοξενεί και άλλες σπουδαίες ιστορίες: μια μεταπολεμική Mercedes 170V, ιδιοκτησίας του κ. Κώστα Οικονόμου από τη Νάουσα Ημαθίας, είναι ανακατασκευασμένη αποκλειστικά με γνήσια ανταλλακτικά Mercedes. Μέλος της λέσχης είναι ο ιδιοκτήτης της Mercedes της Ρένας Βλαχοπούλου, ενώ άλλο μέλος έχει το πράσινο Μini που εμφανίζεται στις ταινίες «Δημήτρη μου-Δημήτρη μου» και «Το κορίτσι του Λούνα πάρκ» με τους Αλίκη Βουγιουκλάκη και Δημήτρη Παπαμιχαήλ​​. Αυτοκίνητα που αποτελούν κομμάτια της κοινωνικής και πολιτισμικής ιστορίας της Ελλάδας.

Μercedes-Benz 170V. Το μοντέλο παραγόταν από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία από το 1936 μέχρι το 1942.
Από την Αριστοτέλους στους δρόμους της πόλης

Στις 14 Σεπτεμβρίου, περισσότεροι από 60 ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων συγκεντρώθηκαν στην πλατεία Αριστοτέλους για τον 27ο Κλασικό Γύρο Θεσσαλονίκης, σηματοδοτώντας το κλείσιμο της ΔΕΘ.

Από το πρωί, οι περαστικοί θαύμαζαν τις καμπύλες, τις χρωμιωμένες μάσκες και τον χαρακτηριστικό ήχο των κινητήρων. Με το σήμα της εκκίνησης, τα αυτοκίνητα αποχώρησαν με τη σειρά εν μέσω χειροκροτημάτων για την καθιερωμένη βόλτα στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.

Μέλη της ΛΕΚΑΜ παρουσίασαν τα αυτοκίνητά τους στο πλαίσιο του 27ου Κλασσικού γύρου Θεσσαλονίκης στην Πλατεία Αριστοτέλους. Πηγή: ΛΕΚΑΜ.

Η ΛΕΚΑΜ είναι ζωντανός θεσμός: φροντίζει, αναπαλαιώνει, παρουσιάζει και πρωτίστως μοιράζεται την αυτοκινητική κληρονομιά με το κοινό. Τα μέλη φυλάνε τα αυτοκίνητα «σαν τα μάτια τους», όπως μας λένε, αλλά τα βγάζουν και στον δρόμο για τον οποίο γεννήθηκαν. Επιτρέποντας έτσι στην ιστορία τους να συνεχίσει να κινείται.

Διαβάστε επίσης

Ο Νίκος Θεοδωρίδης είναι ένας από τους ανθρώπους που βγήκαν από το σκοτάδι και την κοινωνική απομόνωση χάρη στο περιοδικό δρόμου
Πήρε καιρό να μου αποκαλύψει τα μυστικά της· έπρεπε πρώτα να βεβαιωθεί πως μπορούσα να τα διαφυλάξω
Μιλούν για το νέο δημόσιο γλυπτό στην καρδιά της πόλης ο δημιουργός του Μανόλης Τζομπανάκης και ο δωρητής Κώστας Γλεούδης